کد مطلب: 139702
کانادا تحريم‌هاي تجاري ايران را رفع کرد و همزمان 6 نفر را تحريم کرد
تاریخ انتشار : 1394/11/16 21:48:36
نمایش : 2077
دولت کانادا روز جمعه اعلام کرد بخشي از تحريم‌هاي يکجانبه خود عليه ايران را رفع کرده تا شرکت‌هاي اين کشور در موقعيت بهتري براي حضور در بازار ايران قرار گيرند.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، «استفان ديون» وزير خارجه کانادا مي‌گويد اين کشور بخشي از تحريم‌هاي يکجانبه خود عليه ايران را رفع کرده است.

بنا بر اعلام اتاوا، اين کشور ممنوعيت کلي ارائه خدمات مالي و همچنين صادرات به و واردات از ايران را رفع کرده است تا شرکت‌هاي اين کشور براي رقابت با رقباي بين‌المللي خود، در موقعيت بهتري قرار گيرند.

اتاوا با بيان اينکه کانادا همچنان نسبت به «بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران» نگراني دارد، اعلام کرده است که اين کشور همچنان «محدوديت‌هاي شديد» بر صادرات اقلام حساس از جمله کالاهاي مورد استفاده در صنعت هسته‌اي و برنامه موشکي را حفظ مي‌کند. 

کانادا همزمان  6 فرد و يک مجموعه را هم در ارتباط با برنامه موشکي در فهرست تحريم قرار داده است.

ديون در اين باره گفت: «رويکرد کانادا براي تعامل دوباره با ايران، مانند هر کشوري ديگري که در مورد آن نگراني وجود دارد، بر اساس تقويت گفت‌وگو بنا شده، و نه خارج شدن و انزوا.»

وي افزود: «کانادا استانداردهاي خود را براي پاسخگو نگه داشتن ايران، از جمله در زمينه سابقه حقوق بشري و رويکرد تهاجمي در قبال اسرائيل، کاهش نمي‌دهد. ما از هرگونه تجديد تعامل با ايران، به عنوان ابزاري براي حمايت از تلاش‌ها جهت پيشبرد حقوق بشر و امنيت منطقه‌اي، استفاده خواهيم کرد.»

وزير خارجه کانادا ادامه داد: «تحريم‌هاي فراگير، ايران را پاي ميز مذاکره آورد و به توافقنامه‌اي منجر شد که برنامه هسته‌اي ايران را به عقب راند؛‌ توافقنامه‌اي که ايران به آن پايبند بوده است. ما بايد اين پيشرفت را درک کرده و به تشويق ايران براي پايبندي کامل به برنامه جامع اقدام مشترک، ادامه دهيم.»

دولت کانادا در سپتامبر سال 2012 بدون بيان دليل خاصي تهران را براي ديپلمات‌هاي خود ناامن خواند و روابط ديپلماتيکش با ايران را قطع کرد. 

با روي کار آمدن دولت جديد کانادا در سال 2015، که مي‌گويد سياست خارجي‌اي متفاوت از دولت قبل يعني دولت محافظه کار «استفان هارپر» دارد، اتاوا به سمت از سر گيري روابط ديپلماتيک با ايران حرکت کرده است.

همزمان با اجرايي شدن توافق هسته‌اي،‌ برخي از شرکت‌هاي کانادايي از تداوم تحريم‌هاي ضد ايراني که آن‌ها را از تعامل با ايران منع مي‌کند، گلايه کردند. همين امر اتاوا را به تسريع روند رفع تحريم‌ها واداشته است.

در بيانيه دولت کانادا آمده است: «حالا شرکت‌هاي کانادايي در موقعيت بهتري براي رقابت با ديگر کشورها در جهان قرار دارند.»

اين بيانيه مي‌افزايد: «کانادا آماده بحث با مقامات ايراني، از جمله گفت‌وگو در مورد امکان از سرگيري تماس‌هاي ديپلماتيک، است. ما به تعهد قدرتمند به حقوق بشر در ايران ادامه مي‌دهيم. کانادا همچنان به شدت با هرگونه پشتيباني ايران از سازمان‌هاي تروريستي، تهديداتش عليه اسرائيل، برنامه موشک‌هاي بالستيکش ادامه داده و همزمان بر پايبندي ايران به تعهداتش ذيل برجام نظارت خواهد کرد.»

انتهاي پيام/ق

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg